onsdag 29 juli 2009

ett paket på posten

Fick ett härligt paket häromdagen. Det gjorde mig så glad så. Fint inpackat i silkespapper och med en liten överraskning som grädde på moset. Fabulous.


En fantastisk 50-tals klänning, oanvänd, med Sears-lappen kvar. Kan något göra en flicka gladare? Nääe.


Och så ett litet paket bland alla tygvecken, en ask med en underbart skir sjal och en gullig brosch. En fyrklöver att sätta fast på min cardigan. Perfekt.


Klänningen kom från http://www.vintagefashion.dk/. En farlig butik, mycket farlig. Ifall priserna skulle vara alls något lägre, skulle jag säkert tömma sidan på dess innehåll. Nästan i varje fall. Det är något så extra med vintage, varje köp är ett fynd i sig, varje klänning, kjol, blus, bälte, väska, är en raritet och unik. Det har en historia, ett förflutet. Det är inte massproducerat. Min vintage-aha-upplevelse kom ifjol, i Stockholm. I en butik som heter Beyond Retro upplevde jag en sådan shopping-high att det var nära att jag svimmade. Som ett jehu sprang jag ut och in i provrummen, svettades som en gris och kunde knappt se eller tala sammanhängande. Sedan dess är jag frälst. Fullständigt frälst.

Det är bara synd att det knappt finns några trevliga vintage-butiker i Finland, det är bara kirpputori på kirpputori, där det största fyndet ofta kan karaktäriseras med ylletröja á la 80-tal... Mindre trevligt. Kanske man själv borde ta itu med saken, grunda ett företag, en butik... Härligt skulle det definitivt vara.

Paris, oh Paris... fantastiska vintage-butiker, där jag och Annina löpte amock. Dessutom till en viss del billigt. De fynden måste jag ju också visa er nån dag.
Nu är min räddning internet, och också mitt fall förmodar jag... Det finns otroliga vintage-sidor varifrån man kan beställa den ena underbara klänningen efter den andra. I USA finns det mesta, där har många finheter klarat sig, helt enkelt pga större kvantiteter.

Det är härligt att på sätt och vis ha hittat sin stil, för det har jag gjort under de två senaste åren. Klänningar, böljande kjolar, färger, det är jag. Jag har knappt använt några byxor på länge, länge. I höst kommer min garderob att städas, uppdateras, gås igenom och jag hoppas att det som jag ratar kan bli ett fynd för någon annan.

Inga kommentarer: