tisdag 22 september 2009

22.9

Igår kväll var det premiär för mina ljus. Tände dem för första gången sedan nångång i vår, innan det blev ljust på kvällarna. Med en stor mugg te i högsta hugg och benen snärtigt uppslängda på soffan började jag sedan se på två filmer, He's just not that into you (aka Jätä se!) och The Wrestler.
Jätä se var nog en bottennotering, en fullständig sådan... Ja, den var nästan värre än Confessions of a shopaholic, som nog är den sämsta film jag sett hittills. Lösryckta bitar här och där, alltför många skådisar att koncentrera storyn på och en utter löjlighet i potens femtio. Jag tycker inte om att känna skam när jag ser på tv, på film, men det fick jag göra flera gånger. Undrar verkligen hur de fick med alla dessa stjärnskådisar.... Usch nej.
The Wrestler blev jag inte missnöjd med. Den hade den där äktheten som många indie/low budget-filmer har, en straightforward approach utan glamour och plast. Ingen typiskt Hollywood-produktion där allt har slipats till 100%. Jag tyckte verkligen om den. Mickey Rourke gjorde ett fantastiskt arbete, likaså Marisa Tomei (ooh va den kvinnan har en banging kropp!). Det är någonting med att våga visa en slags degenering av människan, av kroppen, av the mind. Att lyfta fram de sämre sidorna hos människan, det kontroversiella inom oss alla. Att en film ser äkta ut, känns äkta, hur otrevligt det än kan vara att upptäcka det. Det är så fräscht.

Då ska jag ännu se The Reader och Slumdog Millionaire så har jag sett alla årets Oscars-vinnare.

Jag tror min tvättmaskin sa upp sig igår... Den började linkoa och jag trodde huset skulle fara i luften, väggarna, golvet, ja allt skakade och vibrerade. Och ljudet... huu så hemskt. Det lät som om tvättrumman var lös inne i maskinen och kastades runt runt. Jag kröp ihop till en boll i sovrummet och bara väntade på smällen. Tur så kom den inte utan ljudet slutade och jag tassade försiktigt in till badrummet och tittade misstänksamt på den nu fredliga besten. Och så upptäckte jag att golvet under maskinen var täckt av någon slags svart grus/damm, som bara har kunnat komma från maskinen... Har ingen aning om vad det är. Jag har tidigare försökt hitta en lucka via vilken man kan rengöra filtret, men har inte lyckats med den föresatsen ännu.
Nu är min maskin i karantän. Vågar inte ens sätta strömmen på.

Inga kommentarer: