onsdag 9 september 2009

Balett, Arbete, OneRepublic

Idag var jag på mitt livs första balettimme. Akuisbaletti I. Oh vad det var svårt, att kontrollera kroppen samtidigt som man gör små rörelser med benen och fötterna. Vi lärde oss balettens fem grundrörelser (heter det så?), perusasennot på finska, gjorde dem vid barren (tangolla) om och om igen, höger fot sedan vänster fot, lyfta benet, inte låta höftpartiet röra sig, hela tiden vara medveten om hur du håller foten. Låta styrkan komma från golvet, i alla lyften och rörelserna låta foten "sopa" längs med golvet, hela tiden hålla kontakten.
Jag blev alldeles begeistrad.
Det är något med balett som alltid har fascinerat mig och jag har harmast över det att jag inte blev satt på balettlektioner när jag var liten. Jag tror att jag skulle ha tyckt om det. Det är någonting med de svepande, kontrollerande rörelserna som trollbinder mig, styrkan i dansarnas kropp. En slags... ylväys är det enda ord jag nu kommer på.

Fastän jag kände mig mest som en flodhäst där jag försökte hänga med och inte fullständigt butcher the moves så i slutet på lektionen kunde jag triumferande göra en ganska fin demi plié. Oh the joy!

Detta passar för mig, detta kontrollerade, tankekrävande sätt att röra på sig. Det är otroligt hur ett pass på 8 sparkar med ena foten får en att bli alldeles varm, och det är otroligt hur låst man känner sig, i alla leder. För mig speciellt senorna bakom knäna och höfterna som helhet. Sittarbete anyone...

Jag är helt enkelt så glad att jag for, att jag anmälde mig, att ha hittat något fint, något som känns trevligt.

I'm going to be a ballerina, :). (or not, men man kan alltid fantisera, eller hur)



Andra aktuella saker då. Igår kom inrikesministeriet ut med den förväntade nyheten att nödcentralernas antal kommer att minskas. Det som angår mig, är att Nyland skall bli ett område, och med all säkerhet kommer det att finnas en central på detta område, och definitivt inte i Lojo. Det skulle bli Kerava för mig om fem år. Men jag vet helt enkelt inte om jag är intresserad av Kerava... eller att överhuvudtaget arbeta i en sådan massiv central där arbetet kommer att bli så mycket mer olikt mitt nuvarande. Egentligen vill jag nu tänka, att jag har fem år på mig att tänka ut följande livsmönster, följande väg att vandra. Vad skulle det vara? Jag vet inte. Ännu. Studier, något år utomlands...? Jag har nu fem år på mig att spara pengar, planera. Vi ska se hur det går.

OneRepublic kommer ut med en ny cd inom kort, jihuu. Lyssnade på några samples på deras myspace-sida, och blev inte besviken. Tycker om deras musik, det gör jag. De som inte vet vem de är, så har säkert hört deras breakthrough-låt "Apologize" (http://www.youtube.com/watch?v=0d4JF33HPXo).
Bandets frontman, Ryan Tedder, är bl.a. mannen bakom Leona Lewis' sång "Bleeding love". För att inte tala om alla andra stjärnor han skrivit och producerat för. Min favorit är Say (All I Need): http://www.youtube.com/watch?v=SlaRDvzeqBY. Dessutom är videon inspelad i Paris, perfect.

http://www.myspace.com/onerepublic
"Secrets" och "All The Right Moves" låter promising.

En annan Ryan Tedder-sång som är vacker som en dag, Beyonce's Halo:
http://www.youtube.com/watch?v=70AgyIEnBRE

Älskar denna Coldplay-typ av musik, användningen av orkester-instrument, melankoli, crescendos och mäktighet. Ryan Tedder har en viss slags trumrytm i sina låtar som min kropp svarar på, svajar drömskt till. Diggar.

Inga kommentarer: