tisdag 15 december 2009

shopping, lucia, marknad

Today was a day for christmas shopping.
Vanligtvis brukar jag ha allting färdigt redan i början av december, njuta av att paketera och att lyssna på julmusik. Göra egna julkort, pyssla och ha mig.
I år... Har jag knappt någon julkänsla. Har ingen koll på någonting, inget intresse för kort, paket etc. Det känns som om det var vilken tid på året som helst. Ingenting speciellt. Ingen mysfaktor. Jag vet inte varför det är så.
Nå, idag startade jag bilen i det iskalla vädret och körde mot H:fors.
Åt underbart god renskav på Stockmann, hittade dittan och dattan på de andra avdelningarna, på Akademen. När jag kom ut i nåt skede så snöade det. Stora flingor, överallt. Och det kändes så mycket varmare i luften. Underbart vackert, alla julljusen, snön, det var så fint.

Så var det en liten jordbävning... Det kan inte ha varit nåt annat, jorden hävde sig. Jag står helt normalt utanför Louis Vuitton, kuckar i skyltfönstret för skojs skull (tycker egentligen inte om deras väskor med alla logona) och så mittiallt... Led för led, kota för kota, neråt bar det. Och så ena knät i marken. Bam. Och alla påsarna flygande omkring. Wawawoom Hannah. Fort upp, snabb blick omkring, vem såg? Och så började jag skratta för mig själv, och kilade fort iväg, började linka lite efter att ha rundat hörnet. I'm okey.

Folk var på bra humör av nån anledning, jag talade med flera vilt okända människor, i "matkön", vid kassan, vid en schampoohylla, ja och så var det hon som kom och hjälpa mig att putsa bilen när det var dags att åka hem. Helsingfors kändes så vänligt. Hör och häpna.

Jag har fortfarande inte köpt att som skall köpas, klarar inte av att fundera på det nu just, har ingen överblick. Mat borde jag också skaffa, planera bakandet. Usch... I år vill jag bara att julen skall vara förbi redan.


På söndag var jag med Lotta, Ellen, Erika o Emmi till den årliga gammaldags julmarknaden i Lojo. Det har blivit lite av en tradition. Allt händer runt kyrkan, och i kyrkan. Det är smeder som hackar på sina glödheta järn, människor klädda i medeltida kläder, doft av barr och lyktor. Allt är hantverk, inga nya, massproducerade saker får säljas. Det var kallt och jag höll på att frysa tårna av mig, men så ska det vara på julmarknad, det liksom hör till, att man småfryser, tar en stund i taget, dricker ångande varm glögg och får det att lätta för en stund.
Till saken hör också att efter marknaden sjunga De vackraste julsångerna i kyrkan och se Lojonejdens Lucia krönas. Det är alltid lite lustigt på något sätt, sättet allt görs på. Kanske det är pga att det finns så få svenskatalande i Lojo, att det är mer talkoomeininkiä.
St Lars kyrkan är underbart vacker. Det är den tredje största medeltida stenkyrkan i landet (efter Åbo domkyrka och birgittinklostrets kyrka i Nådendal) och en av de största medeltida skatterna när det gäller kyrkomålningar. Alla väggar, tak, pelare, är täckta av kalkmålningar i regnbågens färger. Fantastiskt.
Kyrkan är byggd i slutet på 1400-talet, målningarna är kommissionerade i början på 1500-talet.

Det var det för idag. Hackigt värre.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker så om dina matbilder! O nog också dina andra bilder, men kanske speciellt matbilderna. Du vet ju hur ja e ;)
-J-