söndag 6 december 2009

Självständighet

Trevlig självständighetsdag!
Jag sitter på arbetet och känner mig pigg för första gången på flera dagar. Vilken otrolig känsla! Jag har gjort några 12h långa dagsturer nu, och det har varit en pest och pina, varit som i en dvala, irriterad och fruktansvärt slut. Jag är helt enkelt ingen morgonmänniska och klarar inte av att gå i tid i säng. Nu har jag sovit halva dagen och känner mig som mig själv igen. Frid och fröjd.

frosty views

Det blev inget större firande för min del idag. Hade tänkt fara till hjältegravarna och tända ett ljus, men hann helt enkelt inte innan det var dags att åka iväg till arbetet. Inte hann jag heller tända två ljus i mitt fönster, eller tja, göra något annat för den delen heller.
När jag körde till arbetet så tittade jag på alla de upplysta fönstren, alla flaggorna som fladdrade i mörkret. Blev nästan en smula emotionell av synen. Oh Finland, du sköna fosterland. Jag är nog patriotisk jag. Hemma lyssnade jag ett par timmar på Finlandia, på nytt och på nytt, förstod hur underbart fin den symfonin är. Verkligen. Jag tror att jag måste bekanta mig med Sibelius' andra verk också, hans stil tilltalar mig så oerhört.

and then the day ends

Solen sken i torsdags från en klar himmel, världen var täckt i rimfrost. Det var så oerhört vackert. Allting gnistrade och tindrade, blänkte och kastade prismor omkring sig. Jag försökte fota det jag såg, men som så ofta så är det så svårt att fästa på bild det vackra man ser. Mycket enklare är det att göra något mindre iögonfallande, något som man enkelt skulle förbise, till något vackert. Kanske ribban helt enkelt inte är så hög just då. Men hur skall man fota ett helt fält fyllt med torkade ormbunkar som har ett vitt täcke av rimfrost på sig, blänkande i solskenet? Not happening. Men bra så, inte kan man fota allt, vissa saker ska bara ses med ögonen, inte genom en kameras lins.

Who needs a title?

Jag börjar känna mig som en människa igen så småningom, mer hel, mer... samlad. Jag börjar förstå och hitta anknytningar, bearbeta. Vägen är påbörjad och jag hoppas jag en dag kommer ända fram. My past shall not dictate who I am, I shall be the person I want to be.

“Be careful what you wear to bed at night, you never know who you'll meet in your dreams”

Inga kommentarer: