söndag 18 april 2010

försök nr 2

Att flyga över Grönland har sina fördelar....


Så fick jag en liten respit. Natten mot söndag medan jag satt på arbetet så kom det definitiva beslutet om att alla flyg också på måndag ställs in, så alltså också mitt flyg. När den infon kom var det som en tyngd föll av mig. Jag blev lugn, efter att ha suttit och kämpat med tårarna på arbetet i flera timmar och tagit några pauser medan jag storgrät och pratade i telefonen med mamma.
När beslutet kom, så blev jag lugn. That was it. Dessutom bestämde jag mig för att direkt ringa upp bookit.com (genom vilken jag hade min hotellreservering) och lo and behold, de svarade omedelbart! Provade ringa dagen innan och då var det 20min kö, och det är inte direkt nåt man vill vara med om då man ringer till USA. Jag får alltså en nästan total refund för hotellet. *major relief*. Betalar bara $19.95 för the cancellation. Huh.
Samtidigt bestämde jag mig för att ringa upp Finnair, sitta i kön tills någon svarade, jag hade ju all tid i världen där på arbetet, mitt i natten. Lyssnade på allehanda klassiska musikstycken innan en mansröst svarade en timme senare. Frågade om det fanns plats på NYC-flyg i slutet på veckan och svaret var att jo, fr.o.m torsdag finns det några platser. Yeah! Bokade in på fredags-flyget, för att komma hem söndagen den 2.5 istället. Hur trevlig man som helst, snabb och effektiv, vänlig. Jag blev glad, så mycket skit som folk talar om Finnair så hade jag väntat mig nåt annat.
Så hittade jag också ett hotell för nästan lika billigt som hotellet jag skulle ha bott på, 100€ dyrare och en natt mindre, men so what, på så här kort varsel är det fantastiskt bra! Hotellet kan annuleras gratis upp till 24h före reserveringen börjar.

Så, nu, fingers crossed att den där arma vulkanen skall lugna ner sig, sluta spruta ut aska mot Europa och jag skall kunna åka iväg.
Det ser dock inte så bra ut, tyvärr....

Inga kommentarer: