onsdag 7 april 2010

Steve McCurry

Mamma bad mig googla Steve McCurry här en dag, "jaa jaa" sa jag i brådska. Hon påminde mig om och om igen om saken och alltid glömde jag, lyssnade väl inte riktigt när hon pratade om någon utställning i Salo etc. Tills jag googlade honom och fattade vad hon talade om.


Steve McCurry är en av de främsta fotograferna i världen. Alla känner säkert igen nedanstående bild:

(source: http://en.wikipedia.org/wiki/Afghan_Girl)

"The Afghan Girl", eller Sharbat Gula som hon heter på riktigt. Pärmen på National Geographics juni-nummer 1985.

Oj...
Steve McCurry's bilder är utställda på Salon taidemuseo...! Ända till 2.5.2010. Dit ska jag, absolut. Detta kan nästan räknas som en once-in-a-lifetime-upplevelse.
Jag har alltid fascinerats oerhört av Sharbat Gulas historia, av det underbara fotografiet med de mest fantastiska ögonen, och har läst om hur fotografen hittade henne på nytt ett par år sedan, mot all odds etc, men jag har av nån anledning inte lagt fotografens namn på minnet eller tagit del av hans andra foton.
Nu gjorde jag det, och wow... He's a light painter, målar med ljus, drar fokusen till ögonen, får ansiktet att skina. Hans kompositioner, hans sätt att fånga ögonblick. Underbart. Verkligen underbart.
Jag hittade också hans blogg och medan jag läste den blev jag rörd, bedrövad, hänförd. Lärde mig något, fick insikter, nickade i samförstånd. Han varier sina fantastiska bilder med ord, med berättelser om de människor han träffat, med bakgrundsinfo om Afghanistan, om barn i krig, om seder och bruk som håller på att försvinna. Om hur det numera i de områden han ofta fotar är vanligare att se ett barn gå klädd i en Red Sox-tröja och lippis än i traditionella kläder. Läs hans blogg.
http://stevemccurry.wordpress.com/


http://www.salontaidemuseo.fi/taidemuseo/taidemuseo/index.html
Kolla också upp nätsidan för utställningen ifall du har möjlighet att sticka till Salo framotibaka.

Inga kommentarer: