onsdag 25 augusti 2010

klarvaken

“I'm youth, I'm joy, I'm a little bird that has broken out of the egg.”
Idag blev jag våt, för första gången i sommar. Regnet droppade sakta när jag gick till butiken, på väg hem öste det ner. Men där gick jag ändå, utan paraply och med en jordgubbsglass i handen. Regn och glass passar så bra tillsammans.

Jag måste köpa ett nytt paraply åt mig, göra mig av med den gamla, trista beiga. Färg ska det vara, glädje och fröjd. Jag vill ha ett prickigt paraply, eller blommigt... nåt som får mig att le och dansa i regnet. Det skall bli min uppgift i höst, hitta the paraply.

Jag skall starta till arbetet om 4.5 timmar, och här sitter jag framför datorn, med tvn på, med ljusen flämtande i fönstret, med en stor mugg gonatt-té i min hand. Klarvaken och mysande.
Så kan det gå.


(De här tipuna träffade jag i Bryant Park i New York nu i våras. Där trippade de på i duggregnet. När jag sa hej, så flög de iväg. Kanske min accent inte var den rätta.)
(ps. på tal om tipuna, kanske jag ska sjunga mig till sömns, kanske det skulle funka... "tipuna små, svart o grå, trippa på steina me krokå beina....")

Inga kommentarer: