torsdag 24 september 2009

blåbär

Förra söndagen var jag och plockade trattkantareller med Sonja, Aino o Marjut. Hittade en del godsaker att sätta i korgen och det var så trevligt att dunsa omkring i skogen en stund, låta själen vila en smula, andas in den rena luften. Det var riktigt varmt, så man nästan svettades när vi satt och åt evästä.

I skogen fanns det också mycket blåbär, stora monster som lyste lång väg på de kala kvistarna. De var inte så söta längre, men jag proppade i mig för glatta livet ändå. Synd att jag inte hade en hink med mig, skulle ha kunnat plocka tillräckligt till en piirakka åtminstone.



Förresten, jag skall dela med mig ett härligt, enkelt och oh så hälsosamt recept:
2 dl frusna blåbär
1 äggvita
2 msk honung

Mixa alla ingredienser jämnt. Voila! Du har blåbärssorbet/mousse. Och gott som va. Ät det fort, det smältar.


That's all for today. Ta ta.

1 kommentar:

Anonym sa...

*gilla*

Va di faktiskt bra ännu blåbären? När ja plocka sista gången i Halkokari i slute på augusti tyckt ja ren att di börja smaka lite konstit.

-J & N-