torsdag 4 februari 2010

a moment in one life

“Tea and books - Mmmmmm, two of life's exquisite pleasures that together bring near-bliss.”

Idag såg mitt vardagsrum ut så här. Eller i varje fall ett hörn av det... Min lägenhet är upp och ner, har inte rört ett finger eller städat sedan före julen. Kanske jag snart borde ta itu med saken. Kanske.
Ser ni ljusen till höger? Det är min julgran. Jo, den står där framme ännu. Hade helt enkelt glömt bort att den fanns där, undangömd bland skuggorna. Idag tände jag ljusen ännu en gång och imorgon skall den röjas bort. Mina ornaments kommer att bli glada över att få vila lite, de är utmattade. De turkosa bollarna blev riktigt otrevliga och skrek att de kommer att kontakta sin liitto. Usch. Och sådant språk de använde. Den storyn hittas ifall ni klickar på fotot, då kommer ni till flickr.

Diana Gabaldon ja, min absoluta favoritförfattarinna. Det finns inget bättre, inget. Älskar hennes böcker. Punkt. Hennes nyaste, som ni ser på bilden, kom just ut och jag har snart läst den. Sedan får jag vänta till år 2013 för nästa bok... Snyft.
Hennes böcker är fyllda med historia, relationer, kärlek, svårigheter, humor, sorg, spänning, äventyr etc etc etc. Jag gråter och jag skrattar, mitt hjärta bankar av spänning och jag kan inte sätta ner böckerna. Dialogerna är fantastiska, de ömma scenerna mellan karaktärerna så fyllda med känslor, så vackra. Det är det som Gabaldon gör så bra, beskriver känslor, stora sådana, svåra sådana, hon räds inget. Hennes förmåga att gå in på detaljer är fenomenal, hon forskar enormt inför sina böcker och allt är top notch, rätt och riktigt. Jag lär mig så mycket när jag läser hennes böcker.
De ska vara på engelska, för hon använder den skotska dialekten när hon skriver (alltså inte uniformt, bara när någon som är skotsk talar i en dialog), och den kommer inte fram i en översättning, många nyanser förloras.

Yeah... Fick en ny tand idag. Ser lite jännä ut. Men nu har jag åtminstone ingen glugg kvar i tandraden, which is nice.


Mar sin leibh an dràsda!
(skotsk gaeliska för typ ta ta for now) (de borde jag förresten göra, åka till Skottland och lära mig gaeliska.. hm...)

Inga kommentarer: