söndag 7 mars 2010

filmer

“When it snows, you have two choices: shovel or make snow angels”

Så är det snart dags för Oscar-galan. Ja, jag tänker se på den. Det är något så intressant och roligt med att följa med hur det går, hur stjärnorna är klädda, hurudana tal de har, ja o vem som vinner såklart. Jag hade tänkt kolla igenom alla nomineringar som finns till handa, men glömde bort det och när jag for in till Makuuni i fredags kom jag ut med tre filmer... men inga som hade något med några nomineringar att göra. Det blev A Time-travellers Wife, The Soloist och Young Victoria.

A Time-Travellers Wife: Jag tycker SÅ mycket om boken, läste den första gången och grät så jag skakade i slutet, det var nästan hemskt. Men filmen... näp, har nästan glömt den redan, gjorde inget som helst intryck på mig, hoppade hit och dit, man blev inte involverad.
The Soloist: Den här har jag velat se länge, såg trailern för den på bio i New York på hösten 2008, men den kom aldrig hit på bio. Nu hade den precis nyss kommit ut på dvd istället. Robert Downey Jr och Jamie Foxx. Ploten går så här:
"A Los Angeles journalist befriends a homeless Julliard-trained musician, while looking for a new article for the paper", och baserar sig på en verklig historia. Tyckte om den, om skådespelarnas insatser, om musiken (Esa-Pekka Salonen gör ett kort framträdande), om storyn i sig. Inget att hänga i julgranen, men sevärd nog.
Young Victoria: Emily Blunt är en av mina absoluta favoritskådespelerskor, så bara pga det så tyckte jag om denna. Så har jag också länge varit fascinerad av berättelsen om Victoria och Albert, deras kärlek, deras förhållande. Egentligen berättade inte denna film så mycket, den var som en kort inblick in i den tid då de träffades och gifte sig. Den hade egentligen ingen början och inget slut. Vilket iofs är helt förståeligt i detta fall. Men tyckte alltså om den, pga Emily Blunt, pga det historiska, pga den lilla inblicken i relationen mellan en av de mest berömda kungliga paren.

Det vad jag hade tänkt hyra var The Hurt Locker( nominerad för bl.a. bästa film, bästa regi och bästa manliga skådespelare), Julie&Julia (Meryl Streep nominerad), District 9 (bl.a. bästa film) och Inglorious Bastards (noup, har inte sett den ännu, nominerad för bl.a. bästa film och bästa manliga biroll). Julie&Julia var utlånad, The Hurt Locker orkade jag helt enkelt inte se, är ingen vän av krigsfilmer... Och ja, de andra kom på andra plats efter att jag hittade de tre som jag sedan hyrde.

Faktiskt, så har jag inte sett en enda av de filmer från vilka skådespelarnominationerna kommer. Iofs så har de flesta inte ännu haft finsk premiär.
Vad jag har sett är Avatar, Up och The Princess and The Frog.

Men. Jag hoppas att Sandra Bullock vinner en staty, likaså Jeff Bridges. Mo'Nique och Christopher Waltz kommer att ta hem birollsstatyetterna, enligt alla prognoser.

Se förresten Sandra Bullock kamma hem årets Razzie-award för årets sämsta skådespelerska (en annan film än den som hon är Oscars-nominerad för såklart). Det är mycket sällsynt att en Hollywood-stjärna tar emot sin Razzie, och se hur fantastisk Sandra är! Vilken humor hon har, så down-to-earth och inte alls uppe på sina high-horses. Hon verkar alltid vara så genuin och vanlig. Fick så mycket mer respekt för henne efter att ha sett detta clip, :).



Få se hur det går med Avatar... Jag tyckte ju om den, som ni kanske minns, men jag tycker inte att den ska vinna bästa film... Den var ingen sådan film. Sjutton, nu önskar jag att jag sett The Hurt Locker, som är Avatars största konkurrent, så kanske jag hade en bättre vy på saken... Men jag kommer inte att bli alls förvånad ifall Avatar förlorar alla de stora kategorierna, alltså bästa film och bästa regissör.
Nåja. Anyway. Vi ska se hur det går, hurudan showen blir. Hoppas Steve Martin och Alec Baldwin får ihop något roligt. Jag kommer säkert att somna i nåt skede, har sovit 3h sedan mitt nattskifte förra natten. Wohoo.

Inga kommentarer: