onsdag 31 mars 2010

om kommande vår o sånt

Våren är här. Asfalten är torr och glittrig. Jag fick lust att lägga mig ner på den tomma, torra vägen och bara andas in doften av vår.

Jag satt en lång stund på en bit torr och varm brygga. Dinglade med benen över kanten. Vände ansiktet med slutna ögon mot solen. En ensam svan flög över, dess dova rop ljöd över sjön. Bryggan var varm och jag kände en fläkt av sommaren.

Jag bakade en hel massa inför kusinens födelsedag förra lördagen. Gjorde två fullkakor, ostkakor, bulla... Färgade sockermassa och marsipan. Klottrade ihop krusidullerna och koristeet på mindre än en halvtimme med panikartade känslor. Marsipanen blev fin, mörk mörk lila.


Seminaariet då. Tja. Det var roligt. Tyvärr finns det knappt några bilder därifrån, eftersom jag gav min kamera åt ett par arbetskamrater och helt tydligt så ska man inte ge en systemkamera åt en människa som inte vet hur man ska använda en sådan... Alltså nästan alla bilder är skakiga och oanvändliga. Pah. Men här är några smakprov, om än suddiga. Kan ni gissa vad vi gestaltar? Och ja, dessa är våra arbetsuniformer. På riktigt. Vi har nog andra också (som t.ex. de vi använder nattetid på arbetet, byxor, filthatt, ytterrock, väst etc.).

Säkertsföreskrifter skulle såklart ges.

Ett snäp från kvällen, efter vår show. Nuf said.


Sådana saker.

Jag borde ta och läsa Sofi Oksanens "Puhdistus". Den har vunnit alla pris man kan vinna i Finland och dessutom nu det nordiska litteraturpriset. Boken skall också ges ut i USA (vilket i sig är en bravur) och den har där fått rave reviews. Och jag har inte läst den. Fy skam Hannah. Skall skaffa boken så fort som möjligt. Tyvärr hade den lokala Prisman den inte. Kanske finns det nån bokhandel i Lojo.... jag vet inte.

1 kommentar:

Linn sa...

Beställ från Adlibris? de torde ha gratis frakt för tillfället. Boken kostar 22€ via dem. Snabb och bra service, du kan välja att få boken skickad till närmaste R-kiosk, Siwa, Valintatalo mfl ställen. Brukar vara rätt snabb leverans, det är iallfall min erfarenhet (och jag har beställt mååånga böcker från Adlibris :)