torsdag 10 juni 2010

Studenten

Vi firade min kära kusin Elinas studentmössa i lördags. Jag bakade som en dåre dagarna innan och på lördagseftermiddagen var jag så trött att jag såg ut och betedde mig som ett spöke. Men roligt var det!

Jag bakade tre fyllkakor, sex ostkakor (hallon-jordgubb-choklad, mango, bailey's-choklad), en torrkaka, två plåtar med saltpiirakka, fyra rulltårtor...
Nedan några bilder på alstren.




(Marsipanen blev inte så fin här, med det var den sista jag gjorde, mitt på natten... och chokladen ser inte trevlig ut heller, måste öva mig mera... Blommorna till alla kakorna knypplade jag ihop de sena kvällarna i början på veckan, av sockermassa... roligt är det, men ack så arbetsamt. Håkade förresten att jag har satt kakorna i matchande kupor, hah, det var inte planerat.)


Det var också första gången på ungefär tio år som alla barnbarnen var på samma ställe, så ett foto var ett måste. (De flesta barnbarn är på samma ställe flera gånger i året, det är bara min lillebror som envisas med att hållas borta från de ställen släkten samlas på... Nu kom han dock, efter att Elina övertalade honom. Tåget från Kokkola var framme vid halva dagen och hem for han 17-tiden. En pika-käynti to say the least.... Men härligt att han kom, vi var alla så glada över det!). Och ser ni förresten att vi alla matchar? Det var inte planerat, :).

1 kommentar:

Anonym sa...

wow vilka fina tårtor! E imponerad av din kreativitet vid dekorationertna trots att du bakat så många tårtor. Å att du sen efter att ha bakat hela natten ännu har energi att fota dessa mästerverk! /Sissel