söndag 25 juli 2010

semster med stort S?

Första semesterdagen....
Jag har just vaknar och känner mig en smula virrig. Ute blåser det hårt och fläktandet känns härligt. Tur så åker jag undan den värsta hettan när jag emigrerar till Kokkola imorgon, +33'C har de lovat till Lojo. Hujedamej.
Men... skall jag alls åka till Kokkola... Nu just har jag ingen som helst lust helt enkelt. Köra 500 km, få kramp i gasfoten, bli irriterad på andra bilister. Det lockar inte. Ingenting lockar nu. Jag vill inget.
Undrar verkligen hur jag ska få mig själv iväg denna vecka, någonstans överhuvudtaget. Vill bara vara ifred, inte behöva åka nånstans eller göra nånting. SEMESTER.


Jag vill komma bort från allt som har med arbete att göra, allt som har med mitt normala liv att göra, vill försvinna ut i världen, glömma att det normala existerar. Jag vill resa någonstans, men vet inte vart... Kan inte bestämma mig. Blir galen om jag tvingas vara i Kokkola i tre veckor, blir galen om jag tvingas vara i Finland tre veckor. Jag behöver luftas lite, sträcka på benen. För mig är att resa det viktigaste i mitt liv, mitt sätt att andas ut, vara fri. I need that. Pengar är pengar, inget att fundera på, resans värde ligger högt, högt ovanför det.

Men det blir ingen resa ifall jag inte bestämmer mig så småningom. Och jag har ingen lust att bestämma mig för nånting. Faran är, att när tre veckor gått och min semester är slut, så ser jag tillbaka och undrar vart i hela friden jag satte min tid. Gjorde jag någonting överhuvudtaget? Kunde jag lika gärna ha legat hemma i sängen och sovit?
Ack, ljuva semester, så väntad, så många förväntningar. Jag skall försöka njuta, försöka glömma att jag snart måste tillbaka till arbetet, försöka glömma all ångest. Försöka glömma mitt normala liv. Försöka bestämma mig för vart jag skall resa.



Dessa kakor gjorde jag till arbetet, min lomapulla. Blev ganska nöjd med fyllkakan, även om marsipanen blev allt annat än slät (måste öva mig på att få smörkrämen därunder slät o fin, dessutom påta ja fö myki på marsipanens yta när ja sku sätta ut blommorna, funderade på olika mönster etc). Blommorna blev inte heller perfekta, men helheten blev ändå riktigt fin, I think. Tillika gjorde jag en Bailey's ostaka, en mango ostkaka o världens godaste morotskaka (den e dödens, på riktigt, I'll stick to this recept!).

Inga kommentarer: