torsdag 9 december 2010

ty-ty-tykyilyä

Dagen min var riktigt trevlig, även om den började med the night from hell.
Mitt skifte från arbetet hade tyky-päivä och eftersom ingen av oss kom på nåt bättre så for vi och bowla.
Bowling är kul, speciellt då man lyckas få ihop några strike och spares.
Ja, då gör det ingenting fast alla naglarna går av ens.
För det gjorde de. Gick av alltså, naglarna.
Jag var bra på att bowla, och det kändes skönt. Att inte känna sig som en fullkomlig looser.
Och att få tuulettaa fritt och glatt.
(Hur säger man tuulettaa på svenska....? Ordboken säger "lufta, vädra, ventilera", men det går ju liksom inte att använda de orden i det här sammanhanget. "Jag ventilerade glatt" låter ju inte riktigt klokt.)

Sedan åkte vi 100m under markytan, djupt under Lojo körde vi. Till en gruva. En kalkstens sådan. Fick höra om gruvdriftens historia i Lojo (pågått ända sedan 1500-talet) och känna den fuktiga och råa luften där nere. Häftiga saker.

Ingen tyky-päivä är komplett utan en god måltid, eller hur.
Jag tyngde i mig en inrefilébiff.
Bara det dyraste duger när man själv inte behöver betala.
Det var ganska gott.

Sedan rullade vi hem.


Aj natten? Varför den var så hemsk?
Well, jag sov väldigt rastlöst, slängde mig hit och dit konstant, lyckades till och med få underlakanet över mig i nåt skede.
Huller om buller.
Och drömmarna då, såna intensiva drömmar. Som om man satt på en video i snabbläge. Det bara svischade bilder hit och dit.
Sedan fick jag så kallt så jag skakade, för att drypa av svett i nästa stund.

Jag tog fram febertermometern.
Den visade 38.4'C.
Oj.

Jag hoppas att jag överglänste den jäveln, för feber och jag går helt enkelt inte så bra ihop.
Nej du.
Här ska det brottas.

Nu drar jag mig iväg till drömmarnas land. Där solen alltid skiner och blommorna blommar.
(Eller så är den fylld med flygplan och Finnair logon, precis som mina drömmar förra natten. Eller en känsla av att kvävas, av fullständig ångest.
När jag tänker efter så.... tror jag det är nästan bäst att jag bara hålls vaken en stund till.)


******
(jag har ingen inspis med de där 30 dagarna just nu... eller orkar helt enkelt inte fundera på hur jag definierar kärlek, återkommer när jag fått nån slags lightbulbmoment)

Inga kommentarer: