torsdag 22 oktober 2009

att ligga under träd o sånt

Igår låg jag under ett träd. En liten stund, där under allt det oranga och röda. Gräset var en smula vått och det skymde i luften, men det var inget att bry sig om. För vad kan vara bättre än att ha ryggen mot marken, se upp mot himlen mellan grenarna och bladen och bara andas in och ut några gånger? Att känna att man är nära naturen, att känna the connection, känna naturen andas under dig. Det var ett ögonblick av lycka, av vila. Tills jag kände hur röven min började bli våt.
Så här ser världen ut när man ligger under ett träd:

under a tree

Ruskan har kommit först nu, allting är gult och orange och rött, löv överallt och huskarln här har byggt en otrolig hög av lönnlöv i ena hörnet av gården. This is the real autumn.

Snart är det jul, och jag har redan börjat fundera på julen, på julklappar, på musik och sådant. Beställde några julcd'n från cdon.com här tidigare. I år kommer jag att fira julen här nere, eftersom jag arbetar natten mot juldagen. Det ska bli annorlunda, men också trevligt. Så mycket har ändrats under ett par år, så också detta med att vara tvungen att fira jul i Kokkola. Eller att försöka få släkten och familjen att fira den på samma ställe etc. Klart det skulle vara trevligt med jul i Kokkola tillsammans med hela tjocka släkten, men det är inte livsviktigt längre, inget att gråta och känna ångest för (att det inte lyckas alltså). Jag kommer ihåg att jag redan ifjol tänkte att det skulle ha varit så skönt att fira jul här i Lojo-trakten, slippa allt resande, rutinavbrott och flängase. Det är alltid så omständigt att fara hemifrån med alla paket, alla bakverk, all mat, man tvingas planera så otroligt. Så i år får jag ta det lugnare, njuta här hemma istället.

Nu är jag alldeles virrig i huvudet, steg just upp från sängen efter att ha legat med snoozen ringande var 10e minut sedan kl 10 på morgonen... Jag drömde så otroligt mycket, så livligt och ledigt. Känns som om jag fortfarande delvis var inne i drömmen.

I see shadows in the mist

Inga kommentarer: