tisdag 21 september 2010

7 saker

“Do you believe in fairies? Say quick that you believe. If you believe, clap your hands!”

I brist på annat, så tar jag det nu då. Blev nominerad av Mia för en liten evighet sedan, tack för det, :). 7 saker om mig själv, helst sådant som de flesta kanske inte vet. I och för sig är jag inte direkt känd för att hålla tillbaka och vara blyg när det gäller mig själv, så... ingenting kommer knappast som en överraskning för någon, :). Detta blir random och möjligtvis mycket tråkigt. Skyll er själva.

* Jag fyller snart 27 och har aldrig sällskapat, inte ens på lek. Kommer så bra ihåg det då vi gick på åk 5 eller åk 6 och Micke hade frågat av Heidi om han fick chans på henne under en bussresa. Heidi var dock lite motsträvig, hon sa att hon går med på det om nån annan också börjar va ilag. Nå, jag blev övertalad till att gå med på att de andra flickorna frågade av Robbe om han vill börja va me mig. Hahaa. Under den tiden gick jag med på vad som helst för att känna mig som en i gänget. Jag kommer ihåg hur jag satt och väntade på bänken längre bak i bussen medan flickorna frågade av R som satt längre fram. Så kom de tillbaka och sa bara kort: "int vila han". Fastän jag inte ens var förtjust i honom så kändes det som en besvikelse, att jag inte dög. Och så har det fortsatt ända sedan dess. Jag har fått bla.a höra att jag verkar kall och högfärdig, fast jag egentligen bara är så väldigt blyg med män, att jag helt enkelt inte vet hur jag skall vara med dem, än mindre prata. Jag är uppvuxen bland starka kvinnor och få män, och förstår mig helt enkelt inte på karlar, på deras roll. Dynamiken i ett förhållande är något fullständigt mystiskt för mig. Därför beter jag mig helst lite avvaktande mot mina vänners pokjvänner, jag förstår inte riktigt var jag skall placera dem så att säga, hur jag skall bete mig mot dem. Känner mig väldigt osäker. Hur underligt det än låter.
Jag vet inte ens om jag skulle klara av att vara i ett förhållande... är alltför självständig och självisk när det gäller mig och min egna tid (för att inte tala om klädskåp...och skoskåp....).

* Jag är aldrig sjuk. Never ever. Senast jag hade feber var för 3 år sedan, och det var en häpnadsväckande händelse. Jag yrade och svettades. Föregående feberupplevelse är igen nästan 15 år tillbaka i tiden. Tror det var när vi skulle med Körmix-kören till skolmusik på Åland 1996. Ibland skulle det vara så "roligt" att få vara sjuk en stund, få vara borta från arbetet med småfeber, mysa därhemma under filtar och läsa en trevlig bok. Men näpp. Har varit sjukledig pga sjukdom hela 3 dagar de senaste fem åren. Typ. Men så är jag ju nog såklart glad att jag är frisk och kry, det skulle ju vara en hädelse att uttrycka nåt annat.

* Impulsivitet is tha shit, att gå på känslor, kasta sig in i saker och ting, helst utan att tänka, det är så det funkar för mig. Åtminstone när det gäller shopping och kreditkort... Anything for that high!

* Första gången jag fattade att man kunde känna något extra för pojkar var när jag tittade på Boyzones musikvideo från Mr Bean-filmen. Min första celebrity-crush: Stephen Gately. Han var mörk och söt. Dessvärre var han bög och så tog han och dog häromåret. (Det påminner mig om att jag inte hört "Love me for a Reason" på hur länge som helst... "don't love me for fun, girl, let the reason be love, girl, love me for a reason, let the reason be love..") Jag tror det var samma år som Leo diCaprio kramade om mitt hjärta riktigt ordentligt. Tala om att vara besatt. Jag tror att jag fortfarande har kvar alla de där planscherna, alla de där urklippen om Titanic. Någonstans i nån låda.

* Jag är väldigt tolerant, tycker att var och en skall leva precis så som de själv vill och nån skall inte ha nåt att säga till om det (inom vissa gränser såklert, tycker t.ex. inte att könsstympning är så värst trevligt direkt), vare sig det gäller sexualitet, yrkesval eller andra drag i livet. I överlag vill jag alltid veta varför, och förstå vad som ligger bakom, skaffa information. Jag behöver inte acceptera allt, men jag tycker att jag måste försöka förstå innan jag ens uttrycker min åsikt, se saken från olika håll. Försöker alltid vidga mina vyer och glädjs i världens mångfald.

* Jag var ungefär ett år gammal när jag första gången blev medveten om snö (är ju född på julafton). Moffa berättar alltid om hur jag gick ut och tvärstannade på trappan. Försiktigt, försiktigt lät jag ena foten sjunka ner i det vita, ryckte snabbt upp den, och försökte igen. Sedan sade jag med förundrad stämma: "kuka tämä?" Den första snön är nog fortfarande ett magiskt ögonblick som jag alltid njuter av. (Nu då jag börjar fundera så kan de hända att jag var nästan två år gammal... kanske jag skulle ha varit för liten för att förstå som ettåring...) Och jo, det första språket jag yttrade var finska, och på tal om det, så tills jag fyllde 3 år pratade jag bara finska med män och bara svenska med kvinnor. Så var det ju därhemma, varför skulle resten av världen vara annorlunda? :)

* Jag har velat bli arkeolog sedan jag var 8 år gammal. Den första drömmen var att hitta Cleopatras grav, numera bryr jag mig egentligen inte om egyptologi. Kärleken för historia och gamla ting har jag nog kvar, och djupt går den. Länken är människan, går och funderar över vem det var som drack ur det urgamla kärlet, vem som satt på den vittrande stolen. Vem var de, vad tänkte de? Därför tänker jag börja studera kulturantropologi, jag får ta mig an människan, på flera olika plan. Jag känner mig länkad till världsalltet, till det och dem som kommit före mig, och jag vill veta vem de var, vad det var, hur jag har kommit hit jag är idag. Kulturmässigt, psykologist, fysiologiskt. Världen är ett snurrande hjul. 'Round and 'round we go.


*********
De va de. Som sagt, jag klarar inte av att uttrycka mig kort i skrift. Går ej. Det flummar alltid till sig. Här finns säkert typ 20 fakta istället för 7, men låt gå för det. Dessutom är jag så arma trött nu just efter att ha sovit hela en timme förra natten, att detta var allt jag klarade av att producera. Take it or leave it. Adios.
*********

Ah, nomineringar då... det verkar som om de flesta jag känner redan nominerats och sagt sitt... Men men, Maja, hon är fräck i käften, på ett bra sätt, så jag säger att du får klämma till med något intressant. Och så kan jag säga Johanna B (EDIT: I did it again, du kommer nog för alltid o evigt vara JB i mitt huvud, de kan int hjälpas, :) ), ni har möjlighet att skriva skilt för dig o R, så får vi andra mer att läsa, så get it done my dear! Och och... nå men Jusu, du är också öppen av dig annars också, men kryp in i din själs mörka skrymslen och gräv fram nåt intressantare än jag lyckades med, that won't be hard ey, :).
Så där ja, då har jag väl utfört min plikt.

Inga kommentarer: