torsdag 23 september 2010

objektiv


Här är mina objektiv. Flummigt fotograferat mitt i vardagsrummet en trist onsdagseftermiddag. Eller vilken dag är det idag...? One can never know.
Fotografering är en passion för mig, sättet jag får utlopp för min kreativitet på. Det är mitt sätt att slappna av, ta kontakt med mitt innersta, med mig själv. Fotograferingen har fått mig att bli friare, inte bry mig så mycket om vad folk tycker och tänker. Jag ligger på magen på vägar, smyger i buskar, har röven i vädret på de mest underliga ställen. Bara för att det är så fantastiskt roligt.


Men, fotografering är ju också fantastiskt dyrt också... speciellt om man är en sådan gear whore som jag. Dreglar och funderar på nya objektiv konstant, tror att mina bilder ska bli bättre av just den saken som jag inte har.

Vad har jag då?
Nikon. All the way and every day.
D50 och D90

Och sedan i införskaffningsordning:
Nikkor 50mm f/1.8D
Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6 VR
Sigma 10-20mm f/4-5.6
Nikkor 35mm f/1.8 DX
Tokina 50-135mm f/2.8
Micro-Nikkor 105mm f/2.8 VR
Nikkor AI-S 50mm f/1.2
Helios-44-M 58mm f/2
Industar-9 85mm f/2
Nikkor 85mm f/1.8D

(rött= används ej > grönt= används alltid > blått= används emellanåt, svårt att säga om jag ska sälja eller ej)

Nu skulle jag måsta sälja en del, inte för att jag är tvungen till det, men för att jag knappt använder vissa av mina objektiv. Här hemma i vanliga förhållanden använder jag bara 35mm f/1.8, 50mm f/1.2 och Heliosen. De kallas prime-objektiv, är alltså inga zoom och är väldigt ljusstarka, vilket dessutom gör att man kan leka med blur och djup ganska så mycket. And me like that.
Vad vill jag ha då? (För jag vill ju alltid ha något... och speciellt nu, för Nikon har kommit ut med ett antal nya objektiv, just precis sådana som jag BEHÖVER.)


Nikkor 85mm f/1.4G
Perfekt för porträtt, fantastisk bokeh (områden som inte är i fokus, kvaliteten på blur)


Nikkor 35mm f/1.4G
Jag har redan f/1.8-versionen, men om jag went FX (alltså satsade på en täyskenno (istället för de croppikennon som jag nu har) kamera) så vore detta perfekt för mig, för nästan allting, en all-around-prime.


Nikkor 24mm f/1.4G
Den skulle jag vilja ha NU. Vill komma bredare än vad min 35 1.8 kan ge mig, detta objektiv skulle vara perfekt för resor, för precis allting. Motsvarar 35mm på en DX-kamera (eftersom alla objektiv och deras focal length måste multipliceras med 1.5x när man använder dem på en DX kamera, alltså croppikenno >> 24mm på FX= 24mm, 24mm på DX= ca 36mm, vilket betyder att min 35mm f/1.8 egentligen är 52,5mm på min DX-kamera). Anses redan vara den bästa wide-angle prime-objektivet på marknaden någonsin, fast den bara varit tillgänglig några månader. Pris? 1900€... Men iofs så är alla mina gear tillsammans värda över 3000€. Och om jag sålde en del...

Ja, fotografering är dyrt... men, med många objektiv är det faktiskt frågan om en investering. T.ex. ifall jag köpte ovanstående 24mm f/1.4, så kunde jag sälja den om några år och förlora enbart ca 20% av originalpriset. Med bra objektiv håller värdet i sig, och marknaden för begagnat glas är stort nuförtiden. Dessutom så kan man få saker billigt också, så som min Helios, den betalade jag hela 30€ för. Det är frågan om ett Sovjettida objektiv med crazy output, och med en bildkvalitet som är under sådär. Men jag gillar crazigheten, otydligheten och swirlen den ger mig.

Och, ja, såklart, det är inte dina verktyg som tar bilden, utan du som står/sitter/kryper/hukar bakom kameran, det är fotografen som tar bilden och bestämmer hur den ska se ut. Alla kameror, alla objektiv är bara verktyg i handen på "konstnären". De allra billigaste objektiven i handen på bra fotografer ger fantastiskt resultat, medan de allra dyraste objektiven i händerna på en usel fotograf ger, just det, uselt resultat. It's not the gear.
MEN, viss slags gear ger dig mera möjligheter, det är ett faktum. 24mm ger mig en helt annan vy än 35mm, f/1.4 ger mig helt andra möjligheter än f/4.


Hur jag skulle vilja att mitt kit skulle se ut:
D700 (eller egentligen uppföljaren som kommer nästa år, D800 kanske?) ~2200€
Nikkor 14-24mm f/2.8 ~1600€
Nikkor 35mm f/1.4G ~1800€
Nikkor 50mm ai-s 50mm f/1.2 (den enda som jag har...)
Micro-Nikkor 60mm f/2.8 ~500€
Nikkor 85mm f/1.4 ~1500€


Good glass, is always good glass....


För de flesta är detta inlägg av ett verkligt "intresseklubben antecknar"-värde, men just nu fick jag bara lust att skriva ner detta. You'll just have to suffer my friends. Eller inte läsa det. You're choice. Men imorgon skall jag till Rajala för att testa vissa objektiv på den egna kameran, se vad jag tycker och tänker efter det. Tjohoo.

1 kommentar:

Cattis sa...

Jag fotar när andan faller in och har en Nikon. Ditt inlägg var bra för mig iaf då jag plötsligt kom på att tänka: vad fasen har jag för objektiv och vad är de bra för? Har helt ärligt ingen koll! Vet inte heller vad jag gör men bra bilder blir det, för mig är det viktigast att ta bilder med själ i och som tilltalar mig i första hand.