måndag 27 september 2010

Family-photos


Jag fotade familjen "Bird-cherry blossom" i somras (hjälp va tiden har gått...), på två ställen. Här har ni några smakprov av resultatet. Det var första gången för mig som jag fotade fler personer än en på samma gång, eller visst har jag fotat fler personer förr, men inte på detta vis, med posering osv. Sprallat med kusinerna här och där, jo, men det är lite annat än att stämma träff med en familj som man sedan fotar, för att fota liksom, you know.


Det var mycket lärorikt, och svårare än jag hade tänkt. Att få tre personer att ha ögonen öppna och se någosånär fiffiga ut på samma bild är förvånansvärt knepigt. Likaså har jag lärt mig att inte fota i solsken (blir för kraftig skillnad mellan skugga o ljus, tacka vet jag molnigt, då himlen fungerar som en naturlig softbox (en sak som mjukar upp ljuset och distributerar det jämnt)), dessutom måste jag skaffa mig en stor heijastin, en vit yta att spegla ljuset från, dit vart jag vill ha den. Den behöver vara ganska stor, så att det ljus som återspeglas "täcker" en vuxen människa (den lilla jag har är nästan värdelös, lyser bara upp ett område lika stort som ett ansikte).


Till en början var jag en aning besviken på resultatet, tänkte att jag skulle få till stånd något bättre, vad det nu skulle vara då. Men igår kväll tog jag igen itu med att processera bilderna och hittade flera som jag tycker om. Det var trevligt. Nu har jag flera tiotals bilder jag med gott samvete kan skicka iväg åt familjen ifråga, :).


Senaste nattens processerande och genomgående av bilder fick mig också att igen inse hur bra mitt Tokina (50-135/2.8) objektiv är. Kanske jag ändå inte skall sälja den.

****
Vad annat då... tja, ingenting speciellt. Idag har jag köpt några sesam-honung patukka för att bekämpa sötsuget när den infinner sig. Hälsosammare så.

Inga kommentarer: