torsdag 30 september 2010

torsdag

Idag har jag haft en trevlig dag, jajjamen. Åkte in till stora stan, fick mitt "måste" undanstökat och hoppade sedan på en spårvagn in mot centrum. Plötsligt svischade vi förbi Penny Lane, en vintage butik. Jag steg av på följande hållplats och spatserade till said store för att ta mig en titt. En underbar dam satt vid kassan, från topp till tå klädd i svart vintage. Hon var så stylish. Köpte en underkjol med lite tyll och stampade till nästa kvarter där jag poppade in i Samarias kirpputori. Hör och häpna, jag fyndade nånting! Ack ja, det gjorde jag, :). Klänningen härunder. Precis sån som jag älskar att klä mig i, precis sån som jag brukar beställa från nätet. Och den är BLÅ. Gissa vad jag betalade? 12 ynka euro. Vad glad jag blev. Bältet passar inte alls, men tog bara i nånting därhemma.
Detta är första gången jag ens provar fota mig själv i mina kläder, så bare with me, det blev ganska så scheisse och kläderna ser inte alls så fina ut som de gör på riktigt, men so what.
(Och jo, överskåpen saknar skåp, och nej, så ska det inte vara. Har helt enkelt inte fått upp dem ännu.)

Sen hoppade jag på spåran igen, fortsatte färden in mot mera centalt. Lyssnade på barnträdgårdsbarn som skulle och se på björnarna på Senatstorget. Log när två små flickor bestämde att den ena av dem skulle få det där prinsesslottet och den andra skulle få det där. Byggnaderna? Ateneum och Nationalteatern, :). Fortsatte själv också mot Senatstorget för att gurka på björnarna, gick där en stund med alla japanska turister. Shoppade i Delikatessen (favvoté, fröcroissant, sushi), såg Oreos (!), beundrade allt som fanns att köpa (fantastiskt kött, fisk, ost, färdig mat, frukter o grönsaker). Citymarket känns så snopet efter det.

Vad annat har jag då fyndat nyligen?
Jo:

och:

båda från www.vintagefashion.dk, båda underbara, precis så som jag vill ha det. Den ljusa har härlig spets på alla håll och kanter, i fållen, i handlederna, hela halsdelen.

Plus, denna:

Kjolen alltså. It is more than lovely, kjolen min, är inte så styv som den ser ut på bilden, rör sig fint. Jag diggar den, och jag diggar märket. Yep, det är Marimekko.

1 kommentar:

ingridviola sa...

vitsi va den där marimekkon e fin! iih!