tisdag 5 oktober 2010

Avalon

Det är något magiskt över en tjock dimma klockan 7 på morgonen efter en hel natt på arbetet. Så magiskt att jag kände mig tvungen att åka ut med tripoden och kameran. Det droppade överallt, luftfuktigheten 100%. En båt körde under bron, suddig, som ett spöke försvann den in i molntäcket.
Denna vita bro leder till en vacker ö, en ö som är dold i dimman. Precis som Avalon. Såsom dimmsjokarna skyddar Avalon och dess magi, dess skatter, gömmer den för den moderna världen, så skylde dimman Liessaari med dess vackra natur. Kanske féerna dansade därute, hade ett party som inga människoögon fick se.
När jag stod mitt ute på bron såg jag ingen strand, dimman omslöt mig fullständigt. Jag kände en otrolig lätthet, som om jag kunde sträcka ut händerna och möta en annan värld, en annan dimension. Det var häftighet i tiotals potens.


******
Jag väntar med spänning att få se Alexander McQueens S/S 11 collection. Den visas ikväll i Paris. Första kollektionen efter Lee Alexander McQueens död tidigare i år. Gucci Group, som äger 51% av aktierna i McQ, bestämde att märket inte skall slopas, och Sarah Burton blev creative director. Hon har varit Lees assistent sedan 1997, så hon om någon vet och förstår Lees vision och kan därmed fortsätta skapa i samma anda. Det skall bli oerhört spännande att se vad hon kommer med, och speciellt modevärldens reaktion, succé eller flopp? Lee's design var fantastisk, teatralisk och mera konst än mode. Formerna, snitten, allt var nyskapande, han kunde inte jämföras med nån annan. Därför kan bland reaktionerna till kvällens runwayshow också finnas flera ramaskrin. Få se.

Inga kommentarer: