måndag 25 oktober 2010

a fruitful day. not.


Idag skulle jag göra så mycket. Pila hit och dit och utföra olika ärenden. Avsluta dagen förnöjt sittande på soffan.
Av allt som jag skulle göra är bara det sista sant. För här sitter jag nu förnöjt på soffan, utan att ha uträttat ett dugg. Så kan det gå.
Istället har jag suttit apatiskt framför datorn, gått en runda omkring Virkby, upptäckt nya härliga stigar med uråldriga träd och vittrande staket runt försvunna hus.

Jag är definitivt en av de människor som är mästare på att skjuta upp saker, på att vinka iväg saker med tåget till morgondagen, eller nästa vecka, eller till Never-Ever-Land.
Allt som man bara kan skjuta upp, skall så ock göras.

Mitt deadline för allting är imorgon.
Vilket betyder att jag får pila än värre, svettas ihjäl mig och stressa mig bortom förstånd.
Jag är van, ack så van.
Faktum är också att med en deadline som står över mig som en bödel, färdig att snagga min hals, så får jag något till stånd, blir jag t.o.m. effektiv. Tänk er, mig som effektiv.
Det skulle ni säkert vilja se.
Tro mig, det skulle jag också...

Men morgondagen, vad för den med sig för mig?
* Shoppning av strumbyxor, bruna sådana, såna som helst hålls på när man går mycket. Inte sådana som slinter ner och får en till slut att gå som om man gjort ner sig i byxorna och dessutom får inre låren att skavas upp och börja blöda. Nej, sådana strumpbyxor vill vi inte ha.
* Tömma bilen på alltmöjligt skräp. Som t.ex. fyra kakkupor, sommarskor, paff i mängder.
* Tvätta bilen.
* Bära upp de arma vinterringarna från förrådet. Svettas och svära.
* Köra iväg till Euromaster för att ställa mig i kön för att få däcken utbytta. Väntetid, kanske två timmar?
* Bära ner sommarringarna till förrådet. Svettas och svära.
* Städa hela huset. Eller åtminstone köket i form av diskning. Roligare att komma hem till ett lite mindre rådd.
* Packa pappas kappsäck. Eller min. Borde egentligen börja redan ikväll, men hej, jag orkar inte.
* Ladda kamerans akku och vara-akku.
* Raka benen. För första gången sedan sommaren faktiskt. Hoppas jag inte förfryser.
* Leta rätt på ett antal underbyxor. Ja, jag saknar flera par. Har ingen som helst aning om vart jag satt dem. And that's too bad, för jag skall ha dem med i kappsäcken min.
* Bestämma vilka skor som jag ska med mig. Det är en av de svåraste uppgifterna som finns inför en resa. Speciellt eftersom det bor så många par av dem hemma hos mig. Jag tror jag måste säga upp hyreskontraktet med en del av dem, de tycker nämligen lite för mycket om att bjuda in sina vänner och bekanta, har jag märkt.
* Bestämma vilka objektiv till kameran jag ska ta med mig. Autsch. Tror det blir 35mm f/1.8, 50mm f/1.2, 85mm f/1.8 och 10-20mm f/4-5.6, men... Men.


Bland annat. Har redan glömt hälften av allt det viktiga och kommer säkert att glömma hälften av det jag kom ihåg ännu idag tills imorgon.

För jag skall ju till London tidigt på onsdag morgon.
Vilken tur att vi inte flyger med Finnair, då kunde jag stressa mig ihjäl en liten aning.
Tänk vilken otur jag kunde ha haft, askmolnet när jag skulle till New York, och nu strejk när jag skall till London.
Men som sagt, det är British Airways denna gång.
Vad roligt det ska bli!
London alltså.

Inga kommentarer: