lördag 2 oktober 2010

Key lime pie

Idag har jag varit väldigt amerikansk av mig, lagat key lime pie och banoffee-tårta (+plus en stor sats havre-kardemumma muffins). Kokat kondenserad mjölk och tittat ut genom fönstret på solen, på en ekorre, på skator. En underbar höstdag, även om jag tillbringade den inomhus. Tänkte ta revansch imorgon istället.

Tog mina bakelser med till arbetet, och smakade med spänning på dem. Har inte tidigare provat nån av pajerna, och hoppades speciellt att inte bli fullständigt besviken på key lime pajen. Why? För att jag åt den goaste key ime pajen EVER i Red Hook i New York i våras. Den var utsökt gudomlig. Den var perfekt. Jag åt en hel paj sådärbara. En hel paj. Sådärbara. Och kände mig inte ens mätt. Den var fräsch.

Steve's Authentic Key Lime Pie.

Jag satt och åt den ute på en pier, med utsikt över Frihetsgudinnan och alla båtar som svishade förbi i Hudson-viken. Jag var alldeles ensam. Förutom... en envis, stor mås som verkade irriterad på mig för att jag inte lät den mumsa på sin intressanta plastpåse ifred. Den muttrade för sig själv och gav mig the evil eye. Jag tjattrade tillbaka, försökte förklara åt den hur dum den var, att jag itne var farlig, att den nog nu fick skylla sig själv. Och nej, någon paj skulle den inte få.
Men jag tror inte att den förstod Kokkola-svenska.

Här är han, och där har ni också hans plastpåse:


Detta var min utsikt, Frihetsgudinnan, watertaxi'n, Staten Island Ferry + diverse andra farkoster (den i förgrunden är FDNY:s båt):


Men nu kära vänner, kan jag berätta för er, att min egenhändigt gjorda key lime pie var utomordentlig. Godare än god. Helt bäst. För att säga det själv. Dessutom så lätt att göra att man nästan skäms att ta nån ära för den. Mmmm.

Så det har jag gjort idag. Och dessutom, försökt öppna min lägenhetsdörr med bilnyckeln. Ni vet, så där charmigt trycka på "open" knappen medan man riktar nyckeln mot dörren, i detta fall dörren in till mitt hem. Av nån anledning fick jag inga blinkande ljus till svar. Underligt.

1 kommentar:

Johanna sa...

Noomi kan säkert lära dig hu man ska använda din bilnyckel nästa gång vi ses ;) !