torsdag 7 oktober 2010

Take a seat and speak up



"I really believe I was happier when I slept on a park bench in Central Park than during all the years of the 'perfect lover' stuff.''

Här får ni några bänkar. En från vår gård, en från Senatstorget och en från Central Park i New York. Bara för att jag fick bänk-lust precis idag. Vet ni vad annat jag tycker att vi ska göra idag? Jo, svara på Bernard Pivot's 10 frågor.
*nickar menande*
Det ska vi alla göra. Jag börjar. (Och ja, egentligen ska man väl svara en sak på alla men... you know me... det går liksom bara inte.)

1. What is your favourite word?
Hm... jag skräller till med sielu, usva... i överlag alla de vackra finska orden med mjuka vokaler. Svenska ord... kommer inte på nåt speciellt, men i överlag dialekter från Kokkola-området värmer alltid hjärtat. Outgrundlig, ja den tycker jag om. Och porlar, viska, älva... Det ska vara mjukt och skönt. Nånting som leker på tungan min, smeker mitt inre. Oj, bäst att sätta på locket nu, annars slutar jag aldrig. Ord är häftiga saker, älskar att leka med dem, smaka på dem, känna på dem.

2. What is your least favourite word?
Det blir nog vittu. Och muija, faija, mutsi, skrode, och flera andra slangord från huvudstadsregionen.

3. What turns you on creatively, spiritually or emotionally?
Musik, pompös musik med fantastiska crescendon. Färgglada skor och perfekta klänningar. Min kamera. Naturen. Extrema väderfenomen, som åska, slagregn, ärtsoppsdimma, storm i alla slag o sorter. De kaosartade ögonblick när familjen, mostrar o kusiner är samlade på en liten liten yta, då gråter mitt lilla hjärta av lycka. (Visst får man nämna fler än en, visst?)

4. What turns you off?
Trångsynthet. Över allt annat. Ifråga om alla saker. Att inte klara av att se outside your own box så att säga.

5. What is your favourite curse word?
Skååne, arma dagar, fuck. Nothing severe, :).

6. What sound or noise do you love?
Havet. Asplövens darrande rassel i vinden. Golvbrädernas knarrande på villa. Fiskmåsarna på försommaren.

7. What sound or noise do you hate?
Kännykkän, tycker inte om att vara anträffbar. Mekaniska ljud i allmänhet, borrar, gräsklippare, construction. Och grannens hund som inte slutar skälla.

8. What profession other than your own would you like to attempt?
Arkeolog, antropolog >> som en forskare bland något folkslag i världen. Fotograf i viss mån, men inte på allvar. Konditor och bagare.

9. What profession would you not like to do?
Slaktare. Chef, för vad som helst. Lärare. Ingenjör.

10. If Heaven exists, what would you like to hear God say when you arrive at the Pearly Gates?
Jaa-a... vi drar till med: "Välkommen, biblioteket är till höger, kameratillbehören till vänster och därborta väntar dina nära och kära." I brist på bättre.


****
Sådärja. Nu är det DIN tur. Om du vill kan du ju också översätta frågorna, jag orkade inte, det lät bara så dumt när jag försökte. Annina, Johanna, Jusu, Mia, Emmi, Linn och alla alla andra. Kör!
(här är en link till listan på frågorna i simplare format: http://www.wowzone.com/pivot.htm )