torsdag 11 november 2010

Fyndigt värre

Nu ska jag visa er några av mina skatter, helt för skojs skull. Vad är det frågan om då? Jo, saker jag köpt utomlands, förälskat mig i. Några varumärken jag för allid kommer att vara trogen, för de har visat sig vara trogna mig.

Vi börjar med min blåa trench. Totty Rocks heter märket. Finns att köpa i Edinburgh eller online. En absolut favorit och perfekt med kjol och klänning, fållen är vid och ack så kvinnlig, sitter så otroligt fint, snitten så underbara. Det är några unga skotska damer som designar alla kläder för märket. Min rock köptes i deras butik i Edinburg av en av dem.
http://www.tottyrocks.co.uk/

Sedan då. Dessa skor. Miz Mooz heter gruppen de tillhör. Jag blev så förtjust i just dessa skönheter att jag köpte ett par i rött och ett par i rostbrunt. De bekvämaste sakerna med klack man kan ha på sina fötter. Dessa köpte jag i New York hösten 2008. I april i år kom ett par vinterstövlar med mig hem från The Big Apple.
http://www.miz-mooz.com/


Min skinnjacka. Aqua heter den. Gjord av underbart lammskin som är lent som en nyfödd babys röv. Den har jag med mina klänningar och kjolar. Perfekt. Införskaffad från Bloomingdale's SoHo i New York.


Och så har vi dessa. Oj dessa skor.... De räddade min senaste New York-resa när mina not so trustworthyga gamla stövlar plötsligt gave up on me. Prövade dessa i samma butik där jag köpte mina Miz Mooz-shoes och.... mina fötter sjöng av lycka. De absolut bekvämaste skorna EVER. Och då menar jag EVÖÖR. Det känns som att gå på moln, sån otrolig cushion i sulan. Simple Shoes heter märket och dessa här nere är Eco Sneaks. Vet ni, detta märke är helt ekologiskt, varenda liten bit av deras skor är gjorda av återvunnet eller organiskt material. Som t.ex. hampa, eller recycled bilringar eller cykelhjuls inre delar. Typ. Ta och kika in på deras shop, de berättar trevligt om sin affärsidé och de har en hel del skor, som faktiskt ser riktigt snygga ut då man har på dem. Jag brukar gå iklädd dessa, strumpbyxor, en brun tyllkjol och min Aqua skinnjacka. Pöörfekt.
Men hör ni, detta är allvar, dessa skor är himmelriket för fötter, på riktigt. Do try them on ifall ni hittar såna nånstans. (Brandos verkar ha några modeller, men inte direkt de vackraste.)
http://www.simpleshoes.com/index.aspx



Sådär, nu vet ni vad jag fyndat under de senaste åren. Så har vi såklart halsbandet av röda korallstenar som jag köpte i Dubrovnik, som jag älskar. Och flera vintage-klänningar från Paris. Anthropologie är en farlig butik i New York och London, har kommit hem med olika saker och ting därifrån. Och... tja. Alltmöjligt. Det är så fint att fynda, hitta någonting härligt, som man verkligen fastnar för och flaggar för. När min Totty Rocks-jacka slits sönder, ja då köper jag en ny likadan och när jag behöver ett nytt par bekväma skor att gå med i timtal, ja då satsar jag på Simple Shoes. Every time.

Har ni några märken el.dyl. som ni verkligen håller på? Kanske just sådant som man inte får tag på i Finland så lätt? Nånting ni alltid ser framemot att skaffa när ni reser utomlands?

Inga kommentarer: