lördag 20 november 2010

today was a today

35mm f2 1/6s ISO3200 (yep, it was pritti dark indeed)

Lördagen spenderades med de här underbara typerna. De får alltid fart på mig. Ankomsten deras betyder alltid att jag får speed-date'a med dammsugaren, trasan och diskborsten. Ni skulle se mig. Idag städade jag hela lägenheten på 1.5 timmar. Från absolut kaos till tomma hörn och kanter, från dammtussar överallt till glans och glimma. Jag får en känsla av att jag sitter i någon annans hem.


We took a walk. Ut till Liessaari. Och möttes av en magisk skog täckt av snö. Fick t.o.m. Lappland-vibbar under grangrenar dignande av snö. Världen var plötsligt självlysande. I luften virvlade snöflingor omkring.
Fullständig vinterbliss.

Det höll på att bli mörkt, mycket mörkt, men jag och Ellen shot away med kamerorna ändå. Uppade ISO'n på nytt och på nytt, tills 3200 var fyllda. Heja grynighet!

Vi träffade också på en sjungande tomte i skogen. Där satt den bara på en stubbe och trallade på. Det var nästan så att jag ville brista ut i några "Hej tomtegubbar..." på bumsen.

Snön knarrade under våra fötter och vi rullade några snöbollar.
(Som ähum... avslutade sina liv i huvuden och ryggar på flera av oss inblandade.)

Vi stopplade hemåt genom en skog så mörk att inga rötter eller hål syntes. Men snön gav luften ett skimmer som ledde oss mot rätt håll. Svartvintern är slut, åtminstone tillfälligt.
På bron över mot fastlandet drog vinden in sina äss. Sprutade isspikar vågrätt mot våra ansikten och fick oss att kura ihop oss som igelkottsungar i vinteridet. Fort, fort över!
Emot oss kom en man bärande på en brödpåse. Säkert på väg till villan.
Vi stannade och tittade efter honom. Mysighet personifierat!

Kvällen avslutades med frusna pizzor (som värmdes i ugn), varm kakao med vinterkryddor och en hel del tända ljus.
Julstämning ohoy.

Inga kommentarer: