måndag 29 november 2010

Post-processing

När man fotar med en systemkamera måste man också ha att göra med olika bildredigeringsprogram, speciellt om man fotograferar i RAW-format, som jag gör. Vad är RAW? Det är, som namnet säger, en rå bild. Den andra formen är JPEG. När man öppnar en jpeg bild så ser man en bild som kameran ändrat på, en bild som är kompresserad, och i och med det, så har också en hel del information blivit bortslängt. Bilden är alltså redan till en del processerad och inte mera original. RAW är just det, fullständiga originalet in all its glory, med hela färgfrekvensen kvar, med alla kurvor intakta. Du som fotograf och bildredigerare har fullständig kontroll över vad som händer nu med bilden. Man kan justera ljuset, gräva fram detaljer ur skuggor och highlights, ändra på vitbalansen mm. Du kan göra nästan allt. Which is absolutely wonderful, and necessary. Jag går inte tillbaka till jpeg.
RAW-bilder kräver alltid redigering, en hel del knackande på datorn.

Och det, mina vänner, bryr jag mig inte så mycket om. Jag klarar av att göra basic saker, som kontrast, skärpa osv, men jag orkar inte hålla på o pilla hit och dit med bilderna i all evighet. För mig är ögonblicket när jag tittar genom sökaren det allra heligaste, det som är IT med att fota. Inte att knäppa på datorn i efterhand.
Något som lättar trycket på knäppandet är att det finns en hel del tillfogande som snabbar upp proceduren. Färdiga modeller man kan använda. Till exempel saker som kallas actions. Sådana finns gratis att ladda ner från internet i massor.

Vad jag gjort, är att jag har köpt några färdiga sets som jag ofta använder. De passar inte alla bilder, och slutresultatet kräver en hel del pillande av mig själv innan jag är nöjd. När jag använder en action så är det alltså inte bara att trycka på automaten och bilden är färdig, nej, men jag får en schablon jag kan arbeta med, som jag kan ha som utgångspunkt, och det är det som lättar upp mitt arbete.
Vill ni ha exempel? Det ska ni få. Här ser ni originalbilden och den som jag har redigerat tillsammans med en action. Originalbilden är precis just det, originalet, med låg kontrast, låg skärpa etc. Inte mycket att se på, men det är just så det ska vara.

Original. Ljuset är okej, men kommer inte till sin rätta i färgfotot. Fokuseringen på ögonen är perfekt. Exponeringen är bra. Basic sakerna är alltså som de ska.

Här har ni slutresultatet. Ett av mina favoritporträtt. Actionen heter "BW Mink".


Originalet. Piccadilly Circus i London. En square-crop (gillar sådana) och allt är annars också helt okej.

Men den är ännu bättre såhär. Ett av mina favorit-actions som heter "Waterlily". Gillar tonen den ger bilderna, ljusheten.


Originalet. Min kära kusin och kummityttö Emmi pjasar sig som vanligt.
Grunderna är igen i skick.

Samma bild med en actions som kallas "Heiress". Blir ju lite teko, men det passar ändå in på en del bilder, tycker jag.


Platt, gråaktig, precis som en RAW bild ofta ser ut. Men kompositionen är okej.

Lite crop, lite action med tweak och voila! vi har det här. En action som heter "Mademoiselle".
*******
Så nu vet ni ett av mina bildrecept, eller ett av de sätt jag går tillväga för att få ett slutresultat jag är nöjd med. Alla bilder är olika, vissa kräver mer arbete än andra, vissa är fina med actions vissa bäst så naturliga som möjligt. Det är alltid olika.

De actions som jag använder är från Florabella Collection. Jag har två sets: Luxe och Spring II. Båda innehåller ett tiotal olika actions, men jag använder egentligen bara 3-4 st av dem. http://florabellacollection.com/blog/

Ett annat ställe som jag använt är: http://www.thecoffeeshopblog.com/
Där är allt gratis.

Flera finns, det är bara att googla actions så får man alla möjliga trevliga resultat.

Inga kommentarer: